mandag 5. desember 2011

Hvordan filte + oppskrift x2 på sitteunderlag!

Jeg har fått spørsmål om hvordan jeg gjør dette, så jeg laget en liten forklaring her. Om det skulle være noen spørsmål, så er det bare å spørre.

Du begynner med å lage noe du skal filte på, her har jeg valgt sitteunderlag.

Oppskrift:
Legg opp 70 masker med dobbelt ullgarn på pinne nr 8, eller evt enkelt tovegarn. Jeg brukte ca 5 nøster Østlandsgarn (fra Nille) på disse sitteunderlagene.
Strikk 5 riller.
Fell så de midterste 20 maskene for håndtak, og legg disse opp på neste omg.
Strikk totalt 50 riller, eller etter ønsket lengde.
Fell løst av, og fest trådene.

Eller

så kan du strikket med Fritidsgarn. Der la jeg opp 80 masker på pinne nr 7. Strikket så 5 riller, fell så de 20 midterste maskene og de legges opp på neste omg. Strikk ca 60 riller tilsammen. Brukte ca 3 1/3 nøste lilla, og rester fra hvit til filting.

Toves på 40-60 grader i vaskemaskinen, sammen med ca 2 ss grønnsåpe. Prøv deg fram, begynn gjerne på 40 grader og øk gradene om det blir for lite tovet. Jeg tover dette sammen med ett badehåndkle. Strekk plagget i fasong etter toving, og tørk flatt.



I tillegg til ett produkt å filte på, trenger du filtenåler og en nåleplate. Man får kjøpt pakning med både 5 nåler og plate på panduro blant annet. Jeg har nåler i både fin og medium, og her har jeg brukt medium grov.















Form ull eller garn, og begynn filtinga. Legg skumgummiputa på en hard flate under området du filter og så begynner man å trykke nåla opp og ned..
















Jo mere man filter, jo mere tovet blir det - naturlig nok.
















Men pass på, blir man for ivrig - så knekker nåla, hehe..
















Form ulla/garnet etter bokstaver, figurer eller hva enn du vil ha på:














































































Her setter kun fantasien grenser ;)

12 kommentarer:

  1. Wow, så utrolig fine sitteunderlag! Virkelig flotte altså! Ha en riktig god jul.

    SvarSlett
  2. Tusen takk :) En flott jul ønskes deg også!

    SvarSlett
  3. For noen utrolig flotte sitteunderlag! Du ga meg et stort tips her altså :)

    SvarSlett
  4. Takk :) Sitteunderlagene er godt mottatt av alle som har fått, supre gaver!

    SvarSlett
  5. Takk for det :)
    Det samme til deg!

    SvarSlett
  6. Hei
    Jeg lurer på hva ca målene på disse underlagene blir?

    Og er det samme fremgangsmåte om man filter med løsull?
    Lurer på å prøve meg på noe nytt og da fant jeg bloggen din når googlet :)

    SvarSlett
  7. Hei. Superflotte disse sitteunderlagene. Nå har jeg en rille igjen på sitteunderlaget til vesla og gleder meg til å prøve å filte. Filter du med samme type garn? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Ja jeg også liker disse sitteunderlagene veldig godt og får bare positive tilbakemeldinger på dem.

      Du kan bruke hva du vil egentlig, bare det er 100% ull, enten i garn eller i løsull. Men du kan fint bruke Østlandsgarn til dette. Personlig liker jeg å bruke Fritidsgarn til filtingen, men det er en smakssak :)

      Lykke til :)

      Slett
  8. Hei! Kjempefine sitteunderlag, og veldig hyggelig at du deler :-) To spørsmål; Kan man tove etter å ha filtet? Har hørt at grønnsåpe ikke er så bra for vaskemaskinen, kan jeg bruke noe annet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Takk for fin tilbakemelding!

      Jeg personlig liker å tove først og filte etterpå, fordi da blir skriften tydeligere og man har litt kontroll på hvordan resultatet vil se ut. Men i starten da jeg kun sydde på bokstaver, så sydde jeg først og tovet etterpå. Nå er jeg blitt glad i filtenåla.

      Og ang grønnsåpe eller ei. Jeg har hørt noen tover med både milo og vanlig vaskepiulver, men har best erfaring og får best resultat med grønnsåpe. Man kan feks legge sitteunderlaget i en bøtte med vann og grønnsåpe først, for så å tove i maskinen etterpå, om man ikke vil ha grønnsåpen rett i doseringen.

      Lykke til :)

      Slett
  9. Jeg er inspirert av deg,har 5 ferdig tovet sitteunderlag som jeg nå skal prøve å filte på😊

    SvarSlett